måndag, november 16

denna jävla jämställdhet

Jag blir så trött.
Visst faan är jämnställdhet i sig bra, men påtvingad sådan för att det ser bra ut för nån är ju förjävla märkligt.
Vad jag pratar om?
Jo den 3e "pappa-månaden".
Som pappan tvingas att ta ut själv, och inte får ge till mamman eller vem det nu är som kanske kunde använda den bättre.


Förbannade skitregering som inte är vald av mig att ta beslut i nåt.



Varför skulle det vara fel att kvinnan "tar på sig ett större ansvar" för sin familj om det är självvalt?
Kanske inte alla kvinnor är intresserad av att göra karriär?
Hur faan ska mannen amma barnet förslagsvis, om man valt att göra så?
Kanske mamman inte ens har ett jobb att gå till, och ska då heller inte få vara hemma med föräldrapeng, för att pappan måste, och samma sak tvärtom!

Det främjar väl inte jämställdheten jag antar att dom är ute efter att tvinga nån att göra nåt?


Jag har tyckt att det här ha varit ett förbannat dumt förslag ända sen det kom på tal.
Men förstås ännu mer nu när det drabbar oss...
För oss passar det inte bättre med att Johan tvingas ta ut 3 månaders ledigt, eller skiter i det.
Han är egen företagare och har helt andra möjligheter att vara hemma stunder på dagar och kvällar och inte missa nåt därför. än vad jag som anställd har.
Och som sagt amningen i sig kan ju bli ett problem...


Och ni som inte har barn tänker säkert, "det är väl bara spara och planera".
Men sanningen är att inte alla har möjligheten att göra så.

Vi har våra utgifter och gör inga större utsvävningar alls, men ändå behöver man ju en viss summa att bara klara sig på...
Och föräldrapengen blir man inte rik på, hur man är gör.


Skitsystem.

Alla dagar skulle vara jämnt fördelade men absolut inte låsta till nån förälder.
*morr*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar