fredag, februari 19

läskigt

Igår var lite läskig...
Alfons var piggare så han fick åka på dagis och jag for på kurs.
Otrevligt ämne på nåt vis men mycket bra kurs och lagomt med en förmiddag med Paliativ vård=vård i livets slutskede.
Nyttigt för egentligen vem som helst hade det kunnat vara, inte bara vi som jobbar i vården... man kan få nytta av den även i sitt privata liv.

Sen så åkte jag på sjukhuset och skulle få andra och sista dosen dropp.
Fullt på förlossningen så jag fick gå på bb/gyn och få ett rum där.
Mycket strul men kl 2 satte hon iaf nålen en timme sent, funkade förstås inte i armen med mina pjåckliga vener så det vart i handen, och så droppade det på, saaaakta.
Efter halva började jag känna mig lite tungandad, påminde lite om ett milt astma-anfall (jag har ju btw ansträngnings-astma så det var inte en obekant känsla) så jag säger det till sköterskan men jag tycker vi forsätter för så farligt kändes det ju inte, kl är då 15 och hon går tydligen hem.
Larmar ca 15 min senare för då känner jag ett stort tryck över bröstet, får inte riktigt med luft, tårarna rullar och näsan är helt täppt.
In kommer en helt ny sköterska som inte ens vet vem jag hör till, bb, gyn eller förlossning och ska då leta rätt på nån som vet men vill inte stänga av droppet om hon inte får. Fått i mig ca 2/3 då iaf.
Sen kommer "min" sköterska som bytt av hon som satt nålen osv och är lite mer uppdaterad och stänger av dropoet, startar syrgas och tar lite prover innan hon går och pratar med doktor.
Kommer in 2 läkare och kollar lite och läser av proverna och konststerar att jag behöver lite "motgift" i form av allergitablett och kortison.
Hbt har dessutom sjunkit från 88 hos bm sist till 85 så dom kliar sig lite i huvet och sen får jag stanna för övervakning till närmare 7 på kvällen.

Phu.

Det som skulle bli en ev 2 timmars grej blev 6... tur jag slapp böter... även om det hade gått att lösa!
Och jag trodde ju att eftersom det gick bra första gången så skulle det ju förstås göra det andra också.
Men tydligen så visste kroppen inte vad den fick första gången och kunde inte reagera på det, men det hade den hunnit göra till andra omgången uppenbarligen.

Så kan det gå.

Vart så rackarns trött så jag for hem och hämtade lilleman hos farmorn, fick lite mat där, och sen gick vi upp och la oss tillsammans!

Sovit riktigt bra inatt med endast 2 kisspauser, vaknade kl 7 utan problem och ville/behövde inte ens somna om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar